مقایسه کاربرد طرح واره های تصوری در اشعار شاملو، فروغ و سهراب سپهری در چارچوب معنی شناسی شناختی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده سید محمود متشرعی
- استاد راهنما بالقیس روشن
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
این پژوهش در چهارچوب معناشناسی شناختی به مقایسه کاربردهای طرح واره های تصوری در اشعار احمد شاملو، فروغ فرخزاد و سهراب سپهری، از شاعران مطرح شعر نو فارسی، می پردازد. از مباحث مطرح در حوزه معناشناسی شناختی استعاره و طرح واره های تصوری است که این دو با یکدیگر در ارتباطند. در معناشناسی شناختی طرح واره های تصوری صورت مهمی از ساختارهای مفهومی ما را شامل می شوند. در این پژوهش سه طرح واره تصوری حجم، نیرو و مسیر در اشعار شاعران مورد بحث بررسی می شوند. جامعه آماری پژوهش را اشعار احمد شاملو، فروغ فرخزاد و سهراب سپهری تشکیل می دهند. به عنوان حجم نمونه در این پژوهش بیست شعر از هر شاعر، در مجموع (60) شعر، از دوران گوناگون شاعرانه و دفترهای مختلفشان برگزیده می شود و با استفاده از روش تحلیل محتوا سه طرح واره از پیش معرفی شده در این اشعار بررسی می شود. تحلیل داده ها نشان می دهد که این سه شاعر از هر سه طرح واره البته با بسامدهای مختلف استفاده کرده اند. در مرحله بعد مشخص شد که هر شاعر با چه درصدی از این طرح واره ها استفاده کرده است. سهراب به میزان (07/76) و (20/17)درصد از طرح واره حجم و مسیر استفاده کرده است که این درصد استفاده از میزان استفاده شاملو که از این دو طرح واره (16/53) و(86/8) درصد و نیز فروغ با درصدهای (91/71) و(26/9) استفاده کرده اند، بیشتر است. این میزان باعث شد تا نگارنده او را شاعر حجم ساز و سازگار با دنیای پیرامونش بنامد. در ضمن، این بررسی ها نشان داد که شاملو با روحیه ای جسورانه و پرخروش و فروغ نیز با روحیه ای هنجارگریز و طغیان گر، با درصدهای به ترتیب (97/37) و (82/18) به مراتب بیشتر از سهراب با درصد (72/6) از طرح واره نیرو استفاده کرده اند. فکر کردن به این اختلاف درصدها و چرایی آنها دستاوردهایی را به دست می دهد و گمانه زنی هایی توسط نگارنده صورت می گیرد که در خور تعمق می باشند و می توانند افق های جدیدی را در تحلیل های ادبی و نقد شعر از دریچه زبان شناسی شناختی و با ابزار طرح واره های تصوری بگشایند. برخی یافته هایی که در این پژوهش برای اولین بار مطرح می شوند عبارتند از: الف) توالی طرح واره ها، ب) درک ادبی مبتنی بر طرح واره های تصوری، ج) ارتباط تخلص شاعر با طرح واره های تصوری اش، د) کاربرد اسم سازی در ساخت طرح واره های تصوری، و)کارکرد وجه آرزویی در طرح واره های تصوری و ه)استفاده از مفهوم ریاضی برخال در درک بهتر طرح واره های تصوری.
منابع مشابه
تحلیل و مقایسه ویژگیهای مکتب رمانتیسم در اشعار سهراب سپهری، اخوان ثالث و فروغ فرخزاد
شکل گیری مکتب رمانتیسم در اواخر قرن هیجدهم و اوایل قرن نوزدهم اتّفاق افتاد که نیازهای بشری از جمله نیازهای اجتماعی، فردی و معنوی مسبّب به وجود آمدن مکتبی با نام مکتب رمانتیسم شد و این نهضتی بود که بر علیه مکتب کلاسیسیسم قد علم کرد. در این پژوهش که با روش تحلیلی- توصیفی از طریق اسناد کتابخانه ای انجام شده است با نگاهی بر مکتب رمانتیسم در ادبیّات غرب و همچنین تأثیر آن بر ادبیّات معاصر ایران، کوشش شده...
متن کاملتحلیل و مقایسه ویژگیهای مکتب رمانتیسم در اشعار سهراب سپهری، اخوان ثالث و فروغ فرخزاد
شکل گیری مکتب رمانتیسم در اواخر قرن هیجدهم و اوایل قرن نوزدهم اتّفاق افتاد که نیازهای بشری از جمله نیازهای اجتماعی، فردی و معنوی مسبّب به وجود آمدن مکتبی با نام مکتب رمانتیسم شد و این نهضتی بود که بر علیه مکتب کلاسیسیسم قد علم کرد. در این پژوهش که با روش تحلیلی- توصیفی از طریق اسناد کتابخانه ای انجام شده است با نگاهی بر مکتب رمانتیسم در ادبیّات غرب و همچنین تأثیر آن بر ادبیّات معاصر ایران، کوشش شده...
متن کاملتحلیل و مقایسه ویژگی های مکتب رمانتیسم در اشعار سهراب سپهری، اخوان ثالث و فروغ فرخزاد
شکل گیری مکتب رمانتیسم در اواخر قرن هیجدهم و اوایل قرن نوزدهم اتّفاق افتاد که نیازهای بشری از جمله نیازهای اجتماعی، فردی و معنوی مسبّب به وجود آمدن مکتبی با نام مکتب رمانتیسم شد و این نهضتی بود که بر علیه مکتب کلاسیسیسم قد علم کرد. در این پژوهش که با روش تحلیلی- توصیفی از طریق اسناد کتابخانه ای انجام شده است با نگاهی بر مکتب رمانتیسم در ادبیّات غرب و همچنین تأثیر آن بر ادبیّات معاصر ایران، کوشش شده...
متن کاملبررسی استعاره های جهت گیرانه و طرح واره های تصویری در اشعار ناصرخسرو با تکیه رویکرد معنی شناسی شناختی جورج لیکاف و جانسون
استعاره به عنوان یکی از مهمترین پدیدههای مطالعاتی رویکرد معنی شناسی شناختی، ابزاری برای بیان مفاهیم و تجارب انتزاعی براساس تجربههای عینی و ملموستر بشر به شمار میرود. جورج لیکاف و جانسون در سال 1980 در کتاب استعاره هایی که با آنها زندگی میکنیم، دیدگاه تازهای را در زمینهی استعاره مطرح ساختند و با ارائهی شواهد تجربی نظراندیشمندان سنت بلاغی را که استعاره را صرفا وسیلهای برای زینت گفتار و...
متن کاملمدرنیسم در اشعار فروغ و شاملو
مقدمه و هدف پژوهش: مدرنیسم در چند دهه اخیر شیوه غالب هنر در سطح جهان بوده است که با واکنش زیباییشناسی و فرهنگی نسبت به مدرنیته و مدرنیزاسیون مشخص میشود. ویژگی برجسته آنچه در شعر و رمان و چه در نقاشی و هنر سینما، فلسفی اندیشی و اندیشه ورزی عقلانی است. این پژوهش هدف خود را در دو قسمت دنبال کرده است: بخش اول پایه نظری پژوهش است تا به سؤالاتی از این دست پاسخ دهد که مدرنیسم چیست؟ مدرنیسم در ادبیات...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023